zondag 13 mei 2007

Uitroeptekens gevonden!

Gisteren moest ik in de namiddag in Diest zijn om een lieveheersbeestjeswandeling te gidsen.
(Daarvoor was het weer overigens absoluut niet geschikt. Bijna drie uren zoeken voor 6 soortjes is nu niet meteen een succes. Maar wat wil je nu eenmaal met zo'n wind en regen. Dit terzijde.)
Dat was meteen een goede reden om eens in Lummen op zoek te gaan naar een plekje waarvan ik van Robin Guelinckx wist dat er veel Variabele waterjuffers zitten.
En jawel, na amper een meter of vijf stappen zag ik (mijn aandacht getrokken door een Vuurjuffer) een vijftiental uitroeptekentjes in het gras zitten. En dat op amper een m²! Ik zag hier gewoon meer Variabele waterjuffers bij elkaar dan ik al ooit gezien had. Waarschijnlijk is dit de bron voor de individuen die ik de afgelopen jaren iets verderop, in de vallei van de Zwarte beek, gezien heb.
Ondanks de wind en regen ben ik er toch in geslaagd om een paar leuke foto's van te maken.


Niet helemaal duidelijk wat die uitroeptekens zijn? Dat is één van de kenmerken van de soort. Op de schouder staat immers een onderbroken lijn die op een uitroepteken lijkt. Dat kan je overigens niet zien op de bovengaande foto.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten