maandag 7 mei 2007

Op zoek naar zilver

Van 't weekend ben ik naar de Famenne getrokken om Zilvervlek te fotograferen. Eigenlijk in eerste instantie om ze te zoeken want ik had het beestje nog nooit gezien.

Zaterdagnamiddag was het al meteen prijs: ik vond er eentje maar die was vreselijk actief. Dat gold ook voor alle andere beestjes maar gelukkig waren er toch een paar mannetjes (Bruine vuurvlinder, Sleutelbloemvlinder, Kleine vuurvlinder, Bont dikkopje) die wel wilden zitten om hun territorium te verdedigen. Helaas voor mij reageerden ze op alles wat voorbij vloog dus "blijven zitten" is een relatief begrip.

Na een nachtje in de auto slapen (goedkoop en handig om bij het ochtendgloren - 6 uur- al ter plaatse te kunnen zijn maar niet echt aangenaam) ging de wekker en ... was het grijs. Maar! gelukkig wel windstil. Ik was ondertussen op hetzelfde graslandje als de dag ervoor en vond daar mijn vriendje terug. Rustig slapend en te koud om weg te vliegen.

De zon was dus niet te bespeuren dus was het tijd voor de grote truuk: een klein beetje master-flits langs voor en een slave-flits langs achter. Maar op de een of andere manier was ik er in geslaagd om maar 1 flits mee te hebben. Met het nodige gesukkel ben ik uiteindelijk tot het volgende resultaat gekomen:


Wat mij betreft was het alvast de moeite waard om tot de Famenne te rijden en wat af te zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten