vrijdag 21 mei 2010

Het grijze Haute-Marne

Vorig weekend had ik zoals velen een lang weekend. Ideaal om er een paar dagen op uit te trekken met de tent en de koffer vol fotomateriaal.
Doel van de trip waren Jeneverbesstruwelen en kalkgraslanden. Om eens een nieuw gebied te zien ben ik (samen met Lieven Decrick) naar de streek net ten oorden van Dijon getrokken.

Heel mooie streek maar we hebben maar welgeteld drie seconden zon gehad op drie dagen. Totaal niet geschikt voor landschappen dus. En vlinders hielden zich goed verborgen in het gras of gewoon nog in hun pop.

Ik heb dus vooral plantjes gefotografeerd en heb voor het eerst geprobeerd om in het veld mieren en slakjes te fotograferen.

Twee nog niet-gedetermineerde mieren. De zwarte was uiteraard niet zo enthousiast over de houdgreep van de rode.



Een heel klein rood miertje. Zeer agressieve beestjes. Mijn flits zat vol met bijtende miertjes die ik er af heb moeten blazen. (Misschien speelde het ook wel mee dat er iemand per ongeluk op hun nest was gaan staan.)



Vriendelijk zwart miertje in een bos. Tijdens het fotograferen van een slakje zat ik per ongeluk op hun nest.



Akkerviooltjes



Een behaard slakje. Trichia hispida of sericea. Ik vermoed T. sericea

2 opmerkingen:

  1. Zeer mooie foto's!
    Welke lens heb je gebruikt? Want voor miertjes op het hele beeld te krijgen heb je toch een goeie lens nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor de mieren gebruik ik de Canon MP-e 65mm. Een speciaal geval met een vergroting van 1x tot 5x.
    Canon is de enige die zo'n lens heeft. Voor de andere merken moet je met balgen werken.
    Door die lens is het natuurlijk aardedonker dus ik gebruik er ook een Canon MT-24EX flits bij.
    Lens en flits zijn specifiek voor de miertjes gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen