zondag 11 juli 2010

Een ochtend in the far west(hoek)

Vrijdagochtend ben ik naar de Westhoek geweest. Het reservaat, niet de streek in het algemeen.

Er was daar een excursie van de NFHD georganiseerd. Dit onder de zeer deskundige en aangename leiding van Jacky en Martine. Twee toffe mensen die in De Panne zelf wonen.

De excursie startte pas om 6u30 dus ik ben eerst nog een uurtje op mijn eentje in het reservaat rondgetrokken om de zonsopgang mee te maken.

Helaas gaf die me niet wat ik verwachtte. De zon zelf kwam wel mooi op maar er was geen rood strijklicht. Zelfs geen echt strijklicht in het algemeen.
Ik heb nog maar eens beseft hoe moeilijk het is om landschappen te fotograferen.


De excursie zelf liep in het zuidelijk afgesloten deel van het reservaat. Ik heb daar wat plantjes gefotografeerd. Geen extreem bijzondere zaken maar toch een Moeraswespenorchis, iets wat ik nog nooit gezien had.


Daarnaast nog wat "normalere" soorten zoals Duinviooltje.


Blijkbaar zouden de Honingorchissen ook bloeien momenteel maar tegen dat de excursie gedaan was, was het alweer zo bloedheet dat ik te suf was om ze te gaan zoeken.

3 opmerkingen:

  1. Mooie beelden Jeroen, je bent altijd welkom, we hebben je nog heel veel mooie zaken te tonen!!!!
    groetjes
    Jacky en Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat uitleg bij de orchis, nalv een vraag daarover:

    * diepte: ik vermoed dat ik +/- f11 gebruikt zal hebben om voldoende diepte te krijgen

    * achtergrond: een 180mm helpt al tov een 100 mm. Het grote probleem is ruimte tussen de plant en de achtergrond. Ik heb een stok en nog wat ander fotomateriaal op de grassen etc gelegd die achter de orchis stonden zodat die even buiten beeld lagen (en daarna ongestoord terug konden rechtveren). Mijn achtergrond bevond zich dus op een 20-tal meter van de voorgrond.

    * flits: die heb ik (vermoedelijk) gebruikt. Maar dan niet om diepte te krijgen of zo maar om de bloemen vanbinnen op te helderen en het contrast tussen bezond en schaduw voldoende op te helderen. Met mijn reflectiescherm kreeg ik dat niet voldoende gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Landschap is wat mij betreft helemààl niet slecht hoor. Doch honingorchissen fotograferen in de Westhoek wordt afgeraden wegens te weinig exemplaren.

    BeantwoordenVerwijderen